Jak zrobić przelew do urzędu skarbowego?

Jeżeli nie wiesz, jak dokonać przelewu podatku do urzędu skarbowego przez internet, koniecznie zapoznaj się z naszym artykułem. Dowiesz się z niego, jak dokonać wpłaty podatkowej za pośrednictwem bankowości elektronicznej lub mobilnej oraz co zrobić, jeżeli zdarzy się sytuacja, w której nastąpi pomyłka i wyślemy złą kwotę do US.

Przelew do urzędu skarbowego – jak go zrobić? Podstawowe informacje

Przelew do urzędu skarbowego w znaczący sposób różni się od zwykłego przelewu, jakiego można dokonać w szybki i prosty sposób za pomocą bankowości elektronicznej lub aplikacji mobilnej banku. Przelanie pieniędzy do US jest bardziej wymagającym procesem, który wymaga podania dużej ilości informacji, na które trzeba poświęcić więcej czasu.

Przelew do US można wykonać na trzy sposoby:

  • przez internet poprzez bankowość elektroniczną lub mobilną – z pewnością to najbardziej komfortowy sposób,
  • bezpośrednio w urzędzie skarbowym,
  • w oddziale Poczty Polskiej lub banku, w którym mamy otwarte konto.

Do przelewu przez internet będzie potrzebny numer mikrorachunku podatkowego, który można wygenerować na stronie internetowej Ministerstwa Finansów https://www.podatki.gov.pl/generator-mikrorachunku-podatkowego/ . Zajmie nam to chwilę, wystarczy, że podamy numer PESEL lub NIP.

Ważne – w przypadku, gdy z różnych przyczyn nie będziemy mogli dokonać przelewu, zawsze możemy upoważnić kogoś do korzystania z naszego konta bankowego – tę sprawę można załatwić poprzez przygotowanie specjalnego pisma.

Jak zapłacić podatek dochodowy przez internet?

To naprawdę prosty proces, który nie zajmie nam wiele czasu! Wystarczy, że zalogujemy się do swojej bankowości internetowej i wejdziemy w opcję przelewu podatkowego, następnie pojawi się specjalny formularz przelewu, w którym musimy uzupełnić kilka informacji. Poniżej wskazaliśmy je wszystkie, zapoznaj się!

W formularzu przelewu podatkowego powinny znaleźć się następujące dane:

  • nazwa i adres zamieszkania płatnika,
  • numer rachunku bankowego płatnika,
  • numer rachunku podatkowego,
  • symbol formularza np. PIT-5 (zaliczka na podatek dochodowy) czy PCC (podatek od czynności cywilnoprawnych),
  • identyfikator płatnika, czyli numer NIP, REGON, PESEL, numer i serię dowodu osobistego lub numer i serię paszportu bez znaków rozdzielających (kresek i spacji),
  • okres podatku, który składa się z trzech elementów: rok – dwie ostatnie cyfry roku, typ okresu – R-rok, K-kwartał, M-miesiąc, D-dekada miesiąca, J-dzień, numer okresu,
  • identyfikację zobowiązania, ale tylko jeżeli należność wynika z decyzji, bądź tytułu wykonawczego. Jeśli jednak płacimy podatek dochodowy lub VAT powinna pozostać pusta, kwotę przelewu.

W tym miejscu należy podkreślić, że sposób wypełnienia formularza do przelewu podatkowe może się różnić w zależności od tego, w jakim banku mamy założone konto osobiste.

Ważne – jeżeli zależy nam na czasie i będziemy przejmować się tym, kiedy dojdzie przelew, wtedy warto zdecydować się na przelew natychmiastowy.

Jak zrobić przelew w kasie urzędu skarbowego?

W sytuacji, gdy będziemy chcieli uregulować podatek dochodowy bezpośrednio w kasie urzędu skarbowego, wtedy musimy wypełnić specjalny druczek – znajdziemy go na miejscu lub w internecie. W takim formularzu należy uzupełnić informacje, które występują również we wniosku o przelew do US w bankowości elektronicznej.

Co trzeba wpisać do formularza? Poniżej wymieniliśmy wszystkie informacje, jakich będzie wymagał urząd skarbowy.

  • nazwa organu podatkowego,
  • indywidualny rachunek podatkowy,
  • WP (W – wpłata gotówkowa, P – polecenie przelewu; pole wypełnia jednostka przyjmująca formularz zlecenia płatniczego),
  • kwota, którą należy wpisać cyframi – należy pamiętać, aby grosze należy oddzielić przecinkiem,
  • numer rachunku bankowego zobowiązanego,
  • nazwa i adres zobowiązanego,
  • NIP lub identyfikator uzupełniający zobowiązanego,
  • typ identyfikatora,
  • okres (rok, typ okresu, numer okresu),
  • symbol formularza lub płatności,
  • identyfikacja zobowiązania, czyli rodzaj dokumentu, np. decyzja, tytuł wykonawczy, postanowienie,
  • pieczęć, data i podpis zobowiązanego.

Błędny przelew do urzędu skarbowego – co zrobić?

Czasami zdarza się, że płatnicy dokonują błędnego przelewu podatku do niewłaściwego urzędu skarbowego. Co zrobić w tej dość niekomfortowej sytuacji? To proste, wystarczy, że prześlemy krótkie pismo z prośbą o przekazanie otrzymanej kwoty na konto właściwego organu podatkowego. Na szczęście coraz lepsze systemy bankowości elektronicznych coraz częściej nie dopuszczają do takiej pomyłki.

Jeżeli jednak przelejemy niewłaściwą kwotę do urzędu. W przypadku nadpłaty możemy domagać się zwrotu należących się nam pieniędzy albo, gdy suma była niewielka warto zostawić ją na poczet przyszłych zobowiązań względem US. Jeśli przelejemy za mało, wtedy powinniśmy jak najszybciej dopłacić różnicę, ponieważ w razie opóźnień instytucja będzie naliczać odsetki.

Uregulowanie podatku względem urzędu skarbowego jest niezwykle ważne i nie można go lekceważyć, ponieważ brak zapłaty będzie wiązał się z wpadnięciem długi i poważnymi konsekwencjami. Jeżeli jednak wpadniemy w kłopoty finansowe i stracimy środki potrzebne m.in. do opłacenia podatku, wtedy warto zastanowić się nad skorzystaniem z wybranej porównywarki pożyczkowej i znaleźć korzystną ofertę z pożyczką na spłatę ZUS i US.